Pulau Bidong Diwartakan Sebagai Taman Negeri Lindungi Khazanah Biodiversiti
KUALA TERENGGANU, 31 Oktober – Penggunaan Bahasa Melayu dalam sektor pendidikan dan komunikasi rasmi perlu dipertingkatkan bagi memastikan bahasa kebangsaan terus dihormati dan digunakan secara meluas.
Prof. Madya Dr Adi Yasran Abdul Aziz, berkata meskipun Bahasa Melayu telah ditetapkan sebagai bahasa kebangsaan dan pengantar pendidikan, cabaran utama kini adalah dalam memastikan linguistik tersebut diterapkan secara efektif di semua peringkat, termasuk dalam bidang sains dan teknologi.
"Jika dilihat dari sudut perancangan, kita telah berjaya menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Namun, isu sebenarnya adalah pada pelaksanaan.
“Cabaran utama adalah bagaimana kita memastikan Bahasa Melayu menjadi alat perpaduan, simbol kedaulatan, dan digunakan sepenuhnya dalam pentadbiran serta pendidikan,” jelas beliau.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pihak media selepas majlis Majlis Penyampaian Anugerah Bahasa Terengganu Dan Penangguhan Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan Sektor Awam Peringkat Negeri Terengganu 2024, di Dewan Besar Wisma Darul Iman, semalam.
Dr Adi Yasran yang merupakan pemenang hadiah tokoh Bahasa Terengganu 2024, turut menyuarakan kebimbangan mengenai pengaruh bahasa rojak yang semakin berleluasa di media sosial.
Menurutnya, perkara tersebut boleh menjejaskan kewibawaan Bahasa Melayu.
“Sekarang ini yang kita yang betul-betul perlu jaga ialah penggunaan bahasa dalam konteks rasmi, walau bagaimanapun kita tengok penggunaan dalam medium sosial walaupun dalam konteks tidak rasmi, macam facebook, instagram, whatApps , berhubung dengan kawan, kita terlampau membiasakan diri dengan bahasa rojak yang campur-campur dan bahasa singkatan.
“Lama kelamaan di dalam majlis rasmi pun kita akan terbawa-bawa penggunaan tersebut yang menyebabkan bahasa melayu tidak dilihat ada kewibawaannya menyebabkan dipandang rendah,” ujar beliau.
Justeru itu, beliau menyeru orang ramai agar memanfaatkan media sosial sebagai platform untuk memperbaiki penggunaan Bahasa Melayu serta berkongsi idea dan pengalaman dengan menggunakan bahasa yang betul.
Tambahnya, terdapat keperluan untuk menyemak semula sistem pendidikan, termasuk pendekatan pembelajaran dari pra-sekolah hingga universiti, bagi memastikan Bahasa Melayu terus berkembang sebagai bahasa ilmu yang mampu memenuhi keperluan akademik dalam pelbagai bidang, termasuk sains dan teknologi.
Jelasnya, jika di universiti kalau terutama dalam bidang sains tulen mereka lebih banyak mengajar dalam Bahasa Inggeris manakala Bahasa Melayu hanya digunakan dalam kursus tertentu.
“Jadi apa yang penting nak selarikan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar Pendidikan sepatutnya ia menjalankan fungsi sebagai bahasa ilmu.
"Bahasa ilmu bermakna semua medium pengajaran itu boleh diajar dalam Bahasa melayu dan semua peringkat pengajian sehinggalah ke peringkat PHD.
“Kita seharusnya mencontohi Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1970-an, di mana pengajaran dalam semua bidang termasuk kejuruteraan dan perubatan dilaksanakan dalam Bahasa Melayu,” tambahnya lagi.
Justeru itu, beliau berharap agar pihak kerajaan dan institusi pendidikan melihat semula perancangan taraf bahasa ini dan mengintegrasikannya dengan lebih berkesan dalam sistem pendidikan dan media sosial.